کد خبر: 12436
تاریخ انتشار: 6 تیر 1403 - 19:58
چرا اعتیاد زنان بسیار مهمتر از اعتیاد مردان است و تبعات بیشتری بدنبال دارد؟

فراتاب: هرچند اعتیاد در هر بخش از جامعه و در هر شکل آن آسیب‌زننده و نگران‌کننده است، اما زمانی که صحبت از اعتیاد زنان به میان می‌آید این امر جدی‌تر می‌شود؛ چراکه اعتیاد زنان خانمان‌سوزتر و عواقب اجتماعی آن جدی‌تر است.

از آن‌جایی که بیشتر زنانی که به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند، هنوز در خانواده به عنوان مادر و مسئول تربیت نسل‌های آینده زندگی می‌کنند، و از آن‌جایی که فرد معتاد در اکثر موارد روی رفتارها و افکارش آگاهی ندارد، بنابراین زنگ خطر حضور افرادی که برای جامعه ناسالم و آسیب‌زا هستند به سرعت به صدا درمی‌آید.

اعتیاد زنان از این لحاظ نسبت به مردان نگران‌کننده‌تر و خطرناک‌تر است که، آسیب‌ها و معضلات آن، چه از لحاظ جسمی، چه روحی و چه اجتماعی قوی‌تر و جدی‌تر است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، سلیم کریمی گزارش داده است با توجه به اینکه چهار تا شش درصد معتادان استان را بانوان تشکیل می‌دهند، از سال‌های ٨۰ تا ۹۰ رشد اعتیاد زنان به مواد مخدر سه برابر شده است. بنابر این گزارش آماری، رشد سه برابری اعتیاد به موادمخدر در بین زنان استان کردستان هشداری بسیار جدی است، و خبر از فاجعه‌ای اجتماعی _خانوادگی در آینده‌ی نزدیک می‌دهد!

در ‌پی تغییر مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی و به دلیل سهولت تهیه و مصرف اینگونه مواد در هر مکانی (از جمله در پارک‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر)، موجبات پایین آمدن سن اعتیاد در بین زنان شده است. در این بین کمبود مراکز مسئول در زمینه پیشگیری، درمان و پسادرمان نیز مزید علت شده و در موضوع درگیر شدن زنان و دختران این استان به مواد مخدر وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند.

باید در نظر گرفت که متاسفانه برخلاف آنچه در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شود، و یا آنچه در اذهان عموم مردم هست،  اکثر این افراد عمدتا از خانواده‌های فقیرتر و نزدیک به طبقه کارگر هستند که برای تهیه مواد مصرفی‌شان تن به هر کار خلاف قانون و عرف می‌زنند که این امر آسیب‌های ناشی از اعتیاد را چند برابر می‌کند. آسیب‌هایی مانند رواج بیماری‌هایی چون ایدز، معضل دختران و زنان فراری و کارتون خواب، سرقت و تکدی‌گری و...

البته در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد بانوان، اقداماتی صورت گرفته، اما به هیچ وجه کافی نیست؛ و لازم است با عزمی راسخ‌ و با توجه همگانی به این معضل رسیدگی شود.

گزارش از سروه کاظمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار